Un plan de marketing trebuie să plece de la formularea misiunii și viziunii companiei. Apoi trebuie să definească modelul de business, modul cum se generează clienți și venituri, dar și obiectivele. Structura de produse și servicii este și ea precizată în modelul de business. Pentru a susține acest model și obiectivele de business trebuie precizați clienții cei mai potriviți, pe segmente de piață și audiențe sau profile. Apoi trebuie analizați concurenții prin prisma capacității lor de a vinde aceluiași client stabilit anterior. Este ideal să ne diferențiem de concurenți iar cel mai ușor se poate face prin preț (nu este vorba de un preț mai mic ci de un preț diferit, ușor de explicat), servicii sau modalitatea de livrare.

Pentru a vinde produsele și serviciile avem nevoie să concepem cele mai potrivite oferte, să propunem aceste oferte unui număr suficient de ținte sau să atingem anumite obiective de marketing. Va trebui să alegem canalele prin care ofertele vor ajunge la potențialii clienți. O parte din clienții țintiți vor cumpăra produsele noastre.  Pe măsură ce înaintăm trebuie să măsurăm rezultatele, să vedem cum ne descurcăm cu comunicarea ofertelor și atingerea obiectivelor de marketing. De asemenea, trebuie să ne încadrăm în buget și în timp, planificate în prealabil.

Iată pe scurt, în șase puncte, ce conține un plan de marketing realizat de InteriorPRO.

1. Misiunea companiei, modelul și obiectivele de business

De ce este importantă clarificarea misiunii și viziunii? Pentru că misiunea este ceea ce dă scop și înțeles muncii noastre. Și pentru că viziunea ajută la clarificarea strategiei, la clarificarea modului cum vei ajunge la capăt.

Exemplu de misiune la Tesla: “to accelerate the world’s transition to sustainable energy”.
Exemplu de viziune la Tesla: “create the most compelling car company of the 21st century”.

Dacă misiunea și viziunea sunt puternice, vei atrage mai ușor alături de tine angajați și clienți deopotrivă. Modelul de business este modul în care afacerea ta generează în mod sustenabil clienți și … venituri.

2. Cercetarea pieței pentru segmentare, definirea audiențelor și analiza competiției

Este important ca într-un plan de marketing să analizăm și să decidem cărui client ne adresăm. Nu putem vinde decât celor care au nevoie de produsele noastre și au suficienți bani, timp, stimă de sine și mijloace să le cumpere și să le utilizeze.

3. Definirea ofertelor de produse și servicii, obiectivele de marketing și strategii pentru atingerea obiectivelor

Se definesc obiectivele de marketing și strategia de comunicare pentru fiecare produs cheie sau tip de produs din categoriile menționate în modelul de business.

definirea ofertei in planul de marketing
Șablon pentru definirea obiectivelor de marketing și strategiei de comunicare pentru fiecare produs cheie.

4. Măsurarea activității de marketing

Activitatea de marketing este și despre transmiterea informației din ofertele comerciale către publicul țintă. Se stabilesc obiective de marketing în legătură cu eficacitatea și eficiența comunicării ofertelor. Obiectivele de marketing trebuie să fie foarte relevante și ușor de măsurat prin indicatori de performanță.

Un minim de indicatori de performanță pentru a măsura obiectivele marketingului digital:

  • Vizitatori care se reîntorc pe site, pe surse și modalități de achiziție (ne ajută la construirea audiențelor)
  • Vizitatori noi cu interacțiune, pe surse și modalități de achiziție (înțelegem care sunt canalele care aduc cei mai mulți vizitatori noi care interacționează cu site-ul)
  • Interacțiuni, vizionări, click-uri, lead-uri (cereri de ofertă, download-uri de conținut), achiziții, pe surse și modalități de achiziție (înțelegem care oferte sunt atractive, ce produse sunt căutate)
  • Performanța cuvintelor cheie (număr de utilizatori, obiective atinse, rata de conversie pentru atingerea obiectivelor, timpul petrecut pe site, poziția în SERP)
  • Performanța traficului organic și plătit pe pagini (afișări, click-uri, poziția în SERP – SERP este rezultatul unei căutări, paginile prin care răspunde Google la o căutare a unui utilizator)

5. Un plan de marketing precizează canalele prin care comunicăm ofertele

Pentru fiecare ofertă pe care trebuie să o facem trebuie să găsim cel mai eficient canal de comunicare (eficiența este raportul dintre rezultate și cost). Exemple de campanii:

  • Campanii în social media
  • Campanii pay-per-click
  • Campanii SEO
  • Campanii de email marketing

6. Bugetul de marketing și planificarea execuției

În planul de marketing se precizează încadrarea în timp și bugetul alocat pentru fiecare campanie.

Dacă ai nevoie să te ajutăm cu un plan de marketing, scrie-ne în acest formular.

Vezi aici și alte subiecte pe tema marketingului digital:

Marketing prin conținut | Publicitate plătită | Social media | Optimizare site | Email marketing